Beter Verbonden

'Liefdesrelaties?  Wat zijn dat als het geen contracten zijn?'  Deze vraag las ik een paar jaar geleden in het boek 'Houd me vast' van Sue Johnson.  Het triggerde me. Deze vraag bespraken we ook met jonge stellen als we het hadden over trouwen.  Geen contract, maar een verbondsrelatie net zoals de verbinding die God zo graag met mensen aangaat.

Het antwoord in het boek was:  'Het is een emotionele verbinding met een ingeboren behoefte aan veilige emotionele verbondenheid'.  Daarbij gaat het om hechting, om een emotionele band, de ingebakken behoefte aan iemand op wie je volledig kan vertrouwen, een geliefde bij wie je je helemaal  veilig voelt en die je  troost.

Voor mij viel het kwartje. Ja, dat is het! Daar draait het om als je maatjes voor het leven bent! Jan en ik waren al langer betrokken bij stellen. Vol passie stimuleerden we hen om een goede relatie op te bouwen in Gods licht. Meerdere malen hadden we zelf cursussen en weekenden meegemaakt over het huwelijk.  Vaak ging het dan over communicatieve vaardigheden, elkaar accepteren zoals je bent, verstandige probleemoplossende gesprekken , tijd voor elkaar nemen en  samen bidden. Ik ervoer het vaak als hard werken en goed je best doen. Dan zou het met de basis van onze relatie wel goed zitten!

Maar … dat het niet altijd goed was, wist ik ook.  Soms knalde het  en kwamen we niet tot een oplossing.  Dagen duurde het voor we elkaar weer goed in de ogen keken.  Soms sudderde het en bleef het sudderen.  Er waren onderwerpen die voor mij taboe waren. Het was onveilig om ze te bespreken.

Ons verlangen groeide om deze verbondenheid meer te gaan ervaren. We volgden samen de 'beterverbonden training'.  Een training voor stellen waarin we leerden hoe het komt dat we op sommige vlakken vastliepen in onze relatie, waarom we steeds in dezelfde spiraal kwamen bij bepaalde gebeurtenissen,  waarom sommige dingen onbespreekbaar waren. Het was hard werken, maar anders.  Deze training heeft ons huwelijk ingrijpend veranderd.  We hadden het best goed. Nu ervaren we een diepere emotionele verbondenheid die we ook als we door dipjes gaan vrij vlot kunnen herstellen.

Site , maatje van Jan

In januari 2018 organiseert de RCL weer zo'n training (beterverbonden.nl).

Mocht je belangstelling hebben kun je bij mij informatie opvragen bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  Er kunnen maximaal 12 stellen deelnemen.