blog Trends! van Ruurt

Jeugdtrends 2018??

Jongeren zijn op zoek om zichzelf te ontdekken. Daarbij willen ze authentiek zijn en dat dan wel op DE PERFECTE manier. Perfekt kwetsbaar zijn is iets wat er goed uitziet op insta of snapchat.

Een aantal weken geleden, mocht ik de jeugdwerk trendrede aanhoren. Op initiatief van NGK jeugdwerk worden elk jaar een lijst samengesteld met trends die zichtbaar zijn binnen het jeugdwerk, die lijst wordt samengesteld door verschillende jeugdwerkorganisaties binnen christelijk Nederland.  Ik vond die avond heel gaaf en inspirerend en vooral omdat er zoveel organisaties werken aan het inspireren en het begeleiden van jeugd in hun zoektocht naar God.

Jongeren zijn niet veel anders dan vroeger, maar daarbij groeien ze wel in een omgeving op die anders is.

En soms is het schokkend om te horen wat dat voor invloed kan hebben. Één van de ‘trends’ is dat de jeugd onwijs druk is, en dat kun je echt niet vergelijken met vroeger. Nee ouders/opvoeders/andere generatiemensen…..

Dit is echt anders.

Er wordt veel van ze verwacht, en zelfs ontspanning moet een beleving zijn.

Die druk zorgt er voor dat jonge mensen steeds eerder in aanraking komen met een burn out.

Bij een onderzoek onder bijna 2000 jongeren blijkt dat meer dan 60% een psycholoog bezoekt vanwege het gevoel opgebrand te zijn.

Laat dat even op je inzinken.

Behoefte aan de goede dingen van het christelijk geloof. Dat gevoel of wetenschap dat we bij God rust, liefde en authenticiteit kunnen vinden is iets wat niet veranderd. Dat principe is al zo oud als de wereld..

Maar omdat te zien hebben ze in hun zoektocht nodig dat mensen hun kunnen laten zien dat ze echt kwetsbaar mogen zijn. Echt en niet perfekt echt. Hoe laat jij dat zien?

Het uitgebreide verhaal over jeugdtrends vindt je hier https://www.missienederland.nl/k/n646/news/view/250548/233410/jeugdtrends-2018.html