Quarantaine 5

Echt al jaren ben ik ontzettend fan van Floortje Dessing. Haar programma’s en haar reizen laten ons de wereld zien in al zijn schoonheid. Haar gesprekken met mensen laten ons de mensheid zien in alle wijsheid.

Met haar positieve vriendelijke meelevende ontwapende manier van vragen stellen ontlokt ze iedere geïnterviewde meer dan oppervlakkige antwoorden en zo krijgen we vaak een inkijkje in de ziel.

Ook Floortje blijft thuis!

Ze stapt niet meer in het vliegtuig maar laat ons ons eigen prachtige land zien . Floortje komt op plekken waar wij nauwelijks weet van hebben, zij ontmoet opnieuw mensen die we niet kennen . En of het op een lege Dam, het mooie eiland Tiengemeten, een kluizenaarshut of bij het raam van haar ouders is….wat een bijzondere gesprekken met gewone mensen.

Zo ook afgelopen week, in Drenthe. Jonge gedreven mensen met passie voor de natuur en wonend in een community, ‘dichtbij onze roots, leven in een stam en samenwerkend en genietend van wat groeit en bloeit’.

En Floortje stelt ook daar de vraag die ze overal stelt; hoe handle jij dat coronavirus?

Niet iedereen zet zichzelf zo in de lockdown als deze kerel, drie dagen met een deken en een vacht het bos in, vastend en verstillend. Niet iedereen duikt zo diep in de lagen van het bestaan en je gedachten. Niet iedereen durft dan alles los te laten wat je dan tegen komt. En niet iedereen ontdekt dan die bijzondere hoopgevende energieke ontdekking…..'dat je gedragen bent' en dus boven jezelf uitstijgt.

Deze kerel ontdekte dat de natuur hem draagt, ik zal zeggen dat God mij draagt, iemand anders ontdekt weer iets anders in zichzelf.

Maar wat gun ik het ons dat we de tijd nemen om diep te duiken in lagen die we nauwelijks kennen en dingen ontdekken die we niet konden bedenken.