Aanbidding 2

Aanbidden klinkt oubollig , maar vergeet niet dat je elke dag ermee te maken hebt. Voor iedereen anders, maar je aandacht gaat uit naar van alles, je baan, je geld, je gezin, je sport,  je vrienden. Covid 19 maakt duidelijk dat we vakanties en festival, terras en films zo belangrijk vinden dat we ze niet kunnen missen. Misschien aanbidden we dat wel onbewust.

Wat leert het volk in de woestijn over God aanbidden?

Veel van de regels die streng geschreven zijn hebben een verhaal en een achtergrond. De cultus van die tijd kennen we eigenlijk niet, dus snappen we het niet altijd gelijk.

Maar verrassend vaak gaan regels over sociale dingen.

Neem nu een wet over omgaan met de vreemdelingen, de wet zegt; neem ze op in je huis en zorg goed voor ze.

Neem nu die regels dat er vrijplaatsen moeten komen, de regel is dat als iemand die iets fout gedaan heeft , hij/zij ook vergeving moet  kunnen krijgen.

Neem nu die regel dat de boeren van het koren langs de rand van het veld restjes moet overlaten voor de armen en de weduwen, een eenvoudige manier van bijstand.

Gerechtigheid is een woord wat bij God hoort.

In de richtlijnen lees ik over herverdeling van land/bezit. De mens moet zich niet gaan verrijken, maar delen!

Genade is een woord wat gaat over gul geven, zo is God. En dat is wat we moeten leren, want het zit eigenlijk maar mondjesmaat in ons.

In de richtlijnen lees ik hoe mensen moeten worden vrijgesteld om werk in de tempel te doen, of muziek te maken, of leider te zijn, hun inkomen moet door de gemeenschap bij elkaar worden gebracht.

God is zo anders als de mens en als je Hem aanbidt geef je gul en graag, zorg je voor elkaar en de natuur.

Als aanbidden ineens niet meer zingen is maar verschuift naar gerechtigheid en gulheid…hoe ziet dat er dan voor jou uit?

Eigenlijk lees ik dat aanbidden me iets kost aan tijd, energie en geld……. dat zei Jezus ook al later.

De laatste eeuw is het meer en meer gegroeid; de muziekcultuur in de kerk! We liepen lekker samen op met de samenleving en konden vaak los gaan op muziek en zingen om onze God te aanbidden, het sloot goed aan bij hoe wij in het leven staan.

Maar uit de Bijbel leer ik ook iets anders over God aanbidden. Iets uit het moeilijkste onbegrijpelijkste deel van dat dikke boek, dat deel dat de joden de Thora noemen. De boeken van Mozes, uit een zo andere tijd dat je echt moet zoeken naar wat je ermee moet.