zoek het echte leven 4

Er zijn heel wat games waarin je voor een soort god kunt spelen, in allerlei interessante variaties (Google maar eens op “God games”).

Het idee is dat je ‘als god’ alles kunt zien en bepalen wat er in je spelwereld gebeurt.

Eigenlijk wel grappig dat het verlangen “als goden” te willen zijn al beschreven staat in het verhaal van Adam en Eva en de slang in Eden. Het vormt in de Bijbel een soort “begin van alle ellende”.

Maar wat is er eigenlijk zo verkeerd aan dat verlangen, vraag ik me ineens af? Je kunt toch een hele goede en sterke god willen zijn? Is dat dan zo verkeerd?

Een korte blik op Jezus is wel leerzaam in dit geval: een voorbeeld in nederigheid, in dienstbaar zijn. Hij is vol van het kleine en zwakke, en niet van het grote en sterke. Verlangde Jezus er dan naar om zo’n klein zwak mens te worden? Wie verlangt daar nu naar?

Het blijft gek: het beeld van zo’n nederige dienende God in plaats van er hoog boven ons uit tronend.

Tja, die gezindheid van Christus, van God dus, ik geloof niet dat ik daar zomaar naar verlang. Dat zal nog wel wat strijd blijven kosten.

Maar anders wordt het ook maar een saaie boel😊 Misschien is dat wel wat Brian McLaren het “drama van verlangen” noemt.

Rik

Genesis 3:1-13, Psalm 32, Filippenzen 2:3-11

Deze weken volgen we thematiek van de weeklezingen van Seeking Aliveness, deel 1 Alive in the Story of Creation .  Op zoek naar het leven met God in alles!