Het nieuwe kerken

Laten we het eens hebben over het nieuwe kerken!

Nee, niet over de nieuwe kerken. Dat zou namelijk logischer zijn in een gemeente die van plan is van 1 naar 3 te gaan en daarmee 3 nieuwe kerken te vormen!

Het nieuwe kerken!

In de zoektocht naar een gebouw lopen we aan tegen de Nieuwe Erven, de Nieuwe Stad, de Nieuwe Sleutel, allemaal prachtige initiatieven van de burgerij en de overheid om oude dingen nieuw leven in te blazen.

Het is hip om te spreken over het nieuwe. Al jaren geleden dook het voor het eerst op in het nieuwe leren, onderwijs dat anders ging werken, kinderen die hun eigen weg mochten gaan. Later dook het op in het nieuwe werken, flex plekken voor wie een vast buro had en netwerken op allerlei plekken . Het laatste jaar hoorde ik van het nieuwe ondernemen, instellingen die samen gaan werken met bedrijven om zo de zorg te kunnen betalen en aan te kunnen bieden.

Delen is het nieuwe hebben en Klein is het nieuwe groot zijn slogans die in kerkelijk leven opduiken.

Ik heb er wel wat mee.....zet zelfs regelmatig mijn plantenpotten in de tuin op een nieuwe plek. Veranderen, gewoon omdat het kan!

Ik heb er wel wat mee....zeker nu de Bijbel in gewone taal het heeft over de nieuwe wereld, waar ik al lang naar verlang.

Maar dan het nieuwe kerken?

We blijven achter in de samenleving met onze veranderingen.

De discussie over de vormen hebben we al gehad, de kerk is al opgeschoven met mediamiddelen en kortere preken, fijne beats en creatieve gebedsvormen.

Laten we het nu maar eens gaan hebben over de stap naar de samenleving toe......wat als de kerk het gaat lukken om samen met seculiere reguliere verenigingen, stichtingen, instellingen in het maatschappelijk leven te gaan wonen en werken?

Dat lijkt mij wel het nieuwe kerken!