Keigaaf!

Een zomeravond in Amersfoort, terugrijden vanuit een bezoek in buitenwijk Nieuwland, maar wat een mazzel is het dan om op de terugweg nog even door de binnenstad te fietsen!

Geen stoplichten meer als je de binnenpoorten voorbij bent. Het ultieme fietsersgeluk!

Genieten van de geveltjes en raampjes. Genieten van het licht van de Lange Jan, bij ondergaand zon. Genieten van de grachten en de winkeltjes. Genieten van de pleinen waar mensen aan het chillen zijn. Genieten ook van de warmte die blijft hangen tussen de stenen, want in het buitengebied naar Leusden toe voel je de frisse wind van het grasveld weer.

Langs de leuke Bloemendaalsestraat de Havik op, de Krommestraat door en de Hof op. Van de Langestraat langs de synagoge naar Muurhuizen...en met enig spijt weer weg van de oude pracht!

En al fietsend dan bedenken dat dit oeroude plekje in Nederland een levend geheel is met allerlei soorten mensen , wat een gemêleerde gemeente Amersfoort hebben we!

Hoewel relatief weinig afrikaanse mensen, weet ik wel van afrikaanse kerken en hebben we ook een asielzoekerscentrum. Hoewel relatief niet veel daklozen, ze zijn er wel. Er zijn best veel Marokkaanse en Turkse mensen, best veel Oosteuropeanen. De nieuwe wijken hebben veel gezinnen, de oude wijken worden ook door jonge mensen bewoond. Ouderenscooters en rollators zijn er genoeg op straat, overal zijn de speeltuinverenigingen. Er wordt gewerkt in de kantoren en overal vind je scholen.

Veelkleurig Amersfoort, dat is echt keigaaf!