de rijdende kapel

De rijdende kapel........door Darien

Weet je waar ik enthousiast van word? Van de rijdende kapel.

De rijdende rechter, alleen dan in de vorm van een kerk die naar de mensen toe gaat.

Een kerk die recht gaat spreken? Wat mij betreft brengt ze recht aan mensen die recht nodig hebben op plekken waar ze dat niet krijgen of gekregen hebben.

De rijdende kapel is een grote bolderkar met een kerkje erop. Van de buitenkant versierd met lichtjes en binnenin  een ware rustplek. En als je dichterbij komt zie je een bordje met de vraag; Voor wie steek jij een kaarsje aan?

Op 23 december reden we ermee naar het Eemplein. We wilden mensen een plek bieden om stil te staan in alle drukte voor kerst. Een plek om stil te staan bij iets/iemand die je bijvoorbeeld bent verloren dit jaar. Of een gebeurtenis wat veel indruk op je maakte.

Een van de mooiere momenten was zo'n moment waarop we een gezin vroegen om een kaarsje aan te steken. Geheel in de lijn der verwachting, had de moeder/vader daar geen behoefte aan. Maar soms werd de vraag ook aan de zoon/dochter gesteld. En dan is het antwoord natuurlijk altijd JA!

Vervolgens werd gevraagd waarom er dan een kaarsje opgestoken moest worden. Dit leverde zoveel ontroerende antwoorden op, dat ik denk dat het Gods' bedoeling was om hiermee de relatie tussen het kind en de ouder te versterken. Door alle pijn en moeite van het leven heen.

God (Jahweh) geeft me hoop voor 2018.

Wat er ook ons te wachten staat, de liefde is vol goedheid.

'Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze en in alles volhardt ze, zo is de Liefde"