blog 'het kerstdiner' van Dorien

Het kerstdiner

Op 13 november kreeg ik een appje met een super goed idee: een kerstdiner voor mensen die het verdienen eens extra in het zonnetje gezet te worden uit het Soesterkwartier/de kerk. Carolien, Jeroen en Froukje, Ruurt en Rianne, Gerrit en ik gingen enthousiast aan de slag. Er werd een appgroep aangemaakt om enthousiaste ideeën te spuien en een mooie uitnodiging gemaakt.

Pas de week voor kerst ging het echt los. Langzaam stroomden de aanmeldingen binnen, er werden gerechtideeën uitgewisseld, er werd gebrainstormd over de aankleding, en gezocht naar sponsors voor een cadeautje aan het eind. Al dat enthousiasme werkte aanstekelijk!

Op 24 december was het zover! Wat had ik er zin in! De dag ervoor hadden Gerrit en ik al 6 broden gebakken. Op zondag stond ik om tien uur s ochtends aardappels te schaven voor een aardappeltaart. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, kookten we op eerste kerstdag altijd met elkaar voor een heerlijk en uitgebreid kerstdiner. Het gezamenlijk koken hoort voor mij dus echt bij kerst. Aangezien we met schoonfamilie én familie gingen gourmetten dit jaar, kreeg ik mijn kerstgevoel deze keer dus bij het schaven van de aardappels. :) Ondertussen stroomden de enthousiaste berichtjes en fotos binnen van de lekkere gerechten voor die avond.

Om 3 uur s middags waren we in de Emmauskerk om de locatie aan te kleden. Er werd één lange tafel gemaakt waarop we blauwe kleden en een zilveren papieren loper legden. De kaarsen in de vensterbank en op tafel werden aangestoken en de kerstboom gaf de extra touch. Zo konden we onze gasten mooi welkom heten! :)

Om half 5 kwamen de eerste mensen binnen. In totaal waren we met 14 personen, een gezellige groep. Als voorgerecht hadden we tomaten-paprikasoep met zelfgebakken brood. Na het voorgerecht las Rianne een kerstverhaal voor. Het hoofdgerecht bestond uit verschillende salades, aardappeltaart, hartige taart, zelfgemaakte kiprollade en groenten zoals bloemkool en sperzieboontjes. Zo was er voor iedereen iets lekkers en meer dan genoeg! Froukje had kaartjes gemaakt waar je kon opschrijven waar je dankbaar voor was het afgelopen jaar. Na het hoofdgerecht was er tijd om dat met elkaar te delen. Ik vond het echt bijzonder om zo even stil te staan bij de mooie genietmomenten in het leven, en ik was verrast door alle openheid. Het toetje bestond uit appelcrumble met vanille-ijs. Rianne had bij de Intratuin een bloemetje geregeld en bij de christelijke boekhandel Zin hadden ze een klein pakketje gemaakt met een paar boekjes en kaartjes. Dit pakketje en bloemetje kreeg iedere gast mee naar huis. Voor wie zin had, kon s avonds nog mee naar de kerstnachtdienst in het Corderius.

Ik kijk met een goed gevoel terug op dit kerstdiner. Van één van de gasten hoorden we vorige week nog dat ze wel alleen was geweest met kerst, maar nog zo gevuld was met vrede en vreugde door het kerstdiner met ons. Voor mij is dat de kerstgedachte: delen wat je hebt met anderen die minder hebben. Ik vond het echt heel bijzonder om kerst te vieren met bekenden en minder bekenden. Ik denk dat Jezus ook met een dikke glimlach kon genieten hoe wij die avond het leven met elkaar deelden. :)