Luister! Stabilitas, obientia en conversio morum……welke ga jij de aandacht geven (3)

Akelig actueel, de regel van Benedictus begint met het woord “Luister!” Alsof hij met een tijdmachine even in 2019 heeft gekeken en gezien hoe slecht wij naar elkaar luisteren in onze maatschappij.

Maar blijkbaar had de gemeenschap in de zesde eeuw ook al aandacht nodig voor het woord ‘luister’, het is een fundament waarop je met elkaar bouwt aan een gezonde samenleving.Benedictus had een focus op zijn community

.....en schreef vanuit de ervaring van het omgaan met mensen in een groep.  ‘Luister, luister aandachtig! ‘

Het zijn drie pijlers waarop hij zijn kloostergroep heeft gebouwd : stabilitas, obientia en conversio morum.

1. Pijler 1: Stabilitas staat voor ‘trouw, erbij blijven, commitment, verbondenheid, standvastigheid’
  2. Pijler 2: Obientia staat voor aandachtig luisteren naar wat de situatie vraagt van je en daar ook naar handelen
  3. Pijler 3: Conversio morum gaat over groei en je aanpassen, je gewoontes veranderen, je waardes ontdekken en volgen

Oude woorden, akelig actueel. Daar kunnen we toch niet zoveel meer mee?!

En wat nou als dit wijze ware woorden zijn in navolging van Jezus?

Welke moet jij dan eigenlijk meer aandacht geven?

Wil je meer lezen? Yvonne Nieuwenhuijs schreef een boek “Benedictijns Leiderschap. De Regel van Benedictus als inspiratiebron”.

Deze blog is er 1 in een serie "Leef naar de Benedictijnse regel"

Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!