lees je bijbel 1

Vrede en Vreugde

Geluk heeft vele gezichten en je kunt er alles bij bedenken, maar zet je er een paar woorden op dan is het wel iets met lol, verwondering, ontspanning, vrijheid ….bedenk je eigen woorden maar.

In de Bijbel heb ik gezocht naar geluk. Met de woorden vrede en vreugde, want dat betekent geluk voor mij!

Ik hou van harmonie en plezier met mensen , ik zoek naar verbinding en voldoening , ook met mezelf.

In mijn zoektocht door de Bijbel zag ik een God die heel vaak roept: 'Wees niet bang, ik ben bij je!'

Het lijkt wel of Hij weet dat de mens vaak de vrede en vreugde uit de vingers glipt.

Het lijkt wel of Hij dan zijn armen weer uitstrekt om ons op te vangen.

Ik zag tijdens mijn zoektocht een God die hemel en aarde schiep, die al vroeg in de geschiedenis ging wonen in een tent!

Nou dat spreekt me aan! Ik hou van tenten! Als er ergens vrede en vreugde voor mij te inhaleren is dan is het in het basic buiten bezig zijn.

Ik zag een God die begreep dat mensen een tempel wilde bouwen. Het hoefde niet voor hem, die poespas, maar het idee dat mensen het nodig hebben om Hem dichtbij te hebben in de stad honoreerde Hij.

Ik zag een God die zelf de vrede en vreugde als grote cadeaus op aarde uitreikte aan mensen.  In Jezus liet Hij zien dat Hij verbinding en harmonie wil. Het contact wordt hersteld.

Geluk heeft vele gezichten, maar heel vaak heeft het iets te maken met relatie. Het is de verbinding die er is tot de natuur, tot jezelf en tot een ander.  Let maar eens op.

En tot mijn verwondering is verbinding het sleutelwoord van de bijbel geworden , terwijl ik keek naar vrede en vreugde.

LOL!

Sommigen zeggen ‘de Bijbel is Gods liefdesbrief voor jou’. Maar anderen pluizen het Woord helemaal uit of zien het als een oud wijs Geschrift. In ieder geval is het zo bijzonder dat de woorden beschreven, overdacht ,doorleefd en bewaard zijn dat het het waard is ze telkens erbij te pakken en te doordenken…tenslotte gaat het om een actueel dynamisch Woord door Gods Geest dat in Jezus tot leven komt.  Dus lees ik scannend en verwonderd een paar keer per jaar dit boek door, vaak met een bepaalde focus. Daarover gaat deze serie: LEES JE BIJBEL