lees je bijbel...

Nieuw leven

Het gras is groen, de hazen lopen door de wei, de koeien sprinten elke ochtend om half 8 naar buiten en ik lees mijn bijbel bij de tent in Friesland met in mijn hoofd het thema : ‘nieuw leven’.

Hoe zie ik nieuw leven in dat oude verhaal?

Jazeker is de Schepping van het Begin geweldig, een explosie van leven. En volgt daarop het ontstaan van een volk Israel….veel geboortes, nieuw leven!

Maar de vroege geschiedenis van Gods weg met mensen lijkt dood te lopen, mensen luisteren niet, mensen staan elkaar naar het leven, in plaats van dat ze elkaar ruimte geven.

Het was misschien heel niet ondenkbaar geweest als God op een bepaald moment de maan toch had uitgekozen om iets nieuws te beginnen. Beetje water, andere temperatuur, uit het stof mensen boetseren, zaadjes strooien en beestjes bedenken….Hij had het al eens eerder gedaan.

Maar als er iets is wat onze God typeert is het zijn trouw…en Hij had de mens op aarde iets beloofd. Sterker nog , Hij hield van die opstandige eigenwijze portretten en wilde ze brengen tot hun oorspronkelijke doel.

Plan B ging in werking, de Liefde dan maar echt laten zien; zelf nieuw leven worden, mens op aarde en voorleven.

En het fantastische gebeurt…..samen met Jezus levend gemaakt staan we nieuwgeboren op om Hem na te leven en liefde te laten zien.

Sommigen zeggen ‘de Bijbel is Gods liefdesbrief voor jou’. Maar anderen pluizen het Woord helemaal uit of zien het als een oud wijs Geschrift. In ieder geval is het zo bijzonder dat de woorden beschreven, overdacht ,doorleefd en bewaard zijn dat het het waard is ze telkens erbij te pakken en te doordenken…tenslotte gaat het om een actueel dynamisch Woord door Gods Geest dat in Jezus tot leven komt.  Dus lees ik scannend en verwonderd een paar keer per jaar dit boek door, vaak met een bepaalde focus. Daarover gaat deze serie: LEES JE BIJBEL

Afbeelding kan het volgende bevatten: wolk, buiten en natuur