zoektocht naar tegengif voor een lockdownleven 2

Zoektocht naar tegengif voor een lockdownleven

Vorige week maandag verscheen in NRC een boeiend lijstje met vier goede manieren om de veerkracht en wendbaarheid te vergroten als de wereld in brand staat.

1. Zien waar je wél controle over hebt;
  2. Zingeving vinden in tegenslag;
  3. Dankbaarheid oefenen;
  4. Nutteloze prikkels verminderen.

Dit soort lijstjes werken voor mij als een stevige herinnering op momenten waar ik de touwtjes van de geestelijke discipline voor een aandachtig leven langzaam los heb gelaten.

Aandacht voor ‘liefde’, ‘waarheid’ en het ‘leven’ maken zo ruimte voor de oneindige stroom aan nieuws, ‘nutteloze prikkels’ en het narratief dat haat en strijd de boventoon lijken te moeten voeren in deze wereld…

Ik heb lijstjes zoals die van hierboven nodig als herinnering.

Wat mij in het bijzonder opviel

aan het lijstje waren de gekozen werkwoorden: ‘zien’, ‘vinden’, ‘oefenen’ en ‘verminderen’. Hieruit blijkt, meen ik, een zingevende houding, een houding die oog wil hebben voor datgene wat er waarlijk toedoet.

Ik heb lijstjes zoals die van hierboven daarom ook nodig als bezinning.

1. Wat zie ik? Waar heb ik geen oog voor?
  2. Wat vind ik? Zoek ik wel, zo ja, waar naar?
  3. Waarin oefen ik mezelf? Wil ik ook energie stoppen in wat ingewikkeld is?
  4. Wat wil ik wel eens verminderen? Of wil ik alleen groeien?

Dit soort lijstjes confronteren mij ook met mijn eigen commitment aan het leven zelf en hoe ik in het leven wil staan.

Wil ik overleven of leven vanuit een keuze? Komt het allemaal maar op mij af of sta ik er ook voor open? Sta ik open voor het onverwachte en het komende of sta ik er niet op te wachten? Verwacht ik eigenlijk nog wel iets, zo ja wat dan?

De adventsperiode is zo eigenlijk een periode van tegengif. Het is een periode van het op jou afkomen van vrede, het goede, nieuwe leven en van liefde. Het komen van God naar mensen, van het eerst buiten dan binnen, van het eerst J/jij dan ik. Van het eerst klein dan groot.

Als de muren op ons af komen en als we alleen digitaal de wereld af kunnen struinen, is de adventsperiode een heilzame geestelijke oefening in het ontvangen en openstaan zoals Maria deed voor die kleine Christus als Komende.

Als de wereld in brand staat, wil ik aandachtig leven en oefenen in ontvangen en openstaan van wat ons geschonken is.

See the stupdendous blessing

Which God us hath given!

A child of man, in length a span,

Who fills both earth and heaven.

(Charles Wesley in Hymn 6th van zijn Nativity Hymns (1745))

Marcel

Hoe wapen jij je mentaal tegen het coronavirus en het lockdownleven? Hoe leef jij in plaats van overleven? Waar kijk jij naar uit? Mijn mij naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.