De lezers van instagram en facebook was het al wel opgevallen, ik ben behoorlijk lyrisch over Denemarken! Glooiende korenvelden, wapperende klaprozen en korenbloemen, prima temperatuurtje, groen gras, schattige huisjes en kleine stadjes en veel zee.

Maar wat je niet kunt zien en wel kunt proeven in het land is het ‘samen’! Ze hebben er zelfs een woord voor; hygge. Leven in eenvoud, relaxed zijn, met elkaar zijn, in het moment.

Als fietser is het er een beetje wennen, maar je moet daar gewoon op de weg je plek innemen. De voetganger, de auto, de fietser, ze DELEN de weg (uitgezonderd de 3 autobanen in het land). Dat gaat heel vanzelf-sprekend.
En af en toe vertelt een groot geel bord je dat; we delen de weg.

Dat is dan ook ongeveer het enige bord wat je tegen komt…..het is een land zonder borden. Prachtig (en niet altijd handig als je de weg/modus niet weet, maar dat terzijde).

Het leukste komt het delen van de weg tot uitdrukking bij de oprit van de enkele autobaan, het laatste stukje is geen doorgetrokken stippelstreep maar een samen komen van oprit en eerste baan zonder strepen.
Natuurlijk geef je elkaar voorrang ………vanzelf-sprekend.

Zo ook op onze camping. Geen bordjes, geen regels, geen paaltjes. Gemoedelijkheid en vriendelijkheid regeert. Thuisgekomen keken we de filosofie van de camping er nog eens op na: OP ONZE EENVOUDIGE EN SCHILDERACHTIGE CAMPING STREVEN WE NAAR EEN ONTSPANNEN EN RUSTIGE SFEER, GEBASEERD OP VRIENDELIJKHEID, WEINIG REGELS, VEEL VERTROUWEN EN GEZOND VERSTAND.

Mooi om dat zo te bedenken/beschrijven, en tof als je je denken zo kunt uitstralen.

Geweldig inspirerend!